Intohimo kiinteistöjen kehittämiseen, kauppaan ja kauppakeskuksiin on sisäänrakennettu luonteenpiirteemme, ja se kuuluisa pikkurilli vei meiltä keväällä 2018 lopulta koko käden. Perustimme uuden ketterän, täysin kotimaisen kiinteistöalan asiantuntijayrityksen, jonka toimintaperiaatteen ytimenä on asiakkaan ymmärtäminen. Valitsimme kansainvälisiinkin ympyröihin taipuvan yritysnimen sekä sloganin, joka kiteyttää toimintafilosofiamme: Realidea – aikaa kestäviä ideoita.

Henkilöstö ja osaamisalueemme

Reilussa puolessa vuodessa Realidea on kasvanut kolmen omistajaosakkaan tiimistä jo yhdeksän hengen asiantuntijaorganisaatioksi. Erikoisosaamisalueitamme ovat kiinteistö- ja hankekehitys, paikkatieto- ja markkina-analyysit, kaavoituksen taustaselvitykset, vuokraustoimet, rakennuttamisen edunvalvonta ja nyt myös kauppakeskusten operatiivinen johtaminen.

Markkina

Rakentamisen ylikuumeneminen, kaupan murros, verkkokaupan vaikutus kivijalkaan ja kaupan muuttuminen monikanavaiseksi ovat olleet tapetilla viime vuosina. Etenkin pääkaupunkiseudun suurhankkeet ovat taanneet sen, että kauppakeskukset ovat pysyneet otsikoissa. Ensi vuonna tahti tiivistyy, kun Espoon Tapiolaan valmistuu AINOAn kolmas vaihe ja Helsingissä avautuva Mall of Tripla yhdistää Itä- ja Länsi-Pasilan.  Samoihin aikoihin avautuu myös Seinäjoen Ideapark.

Tänä vuonna mm. brittiläinen JD Sports, tanskalainen Jysk uudella city-konseptillaan ja ruotsalainen Weekday avasivat ensimmäiset erikoisliikkeensä Suomessa. Kotimaiset Carlson Home ja Kekäle laajensivat myymäläketjuaan pääkaupunkiseudulle. Lisäksi autokauppa löysi kauppakeskukset ja avasi niihin uusia myymälöitä.  Myös ensi vuonna Suomeen rantautuu uusia ketjuja kuten puolalainen LPP, virolainen Baltika Group sekä japanilainen Muji.

Ravintola- ja kahvila- sekä viihdesektori ovat kasvattaneet rooliaan kauppakeskuksissa voimakkaasti viime vuosina, ja mukaan on saatu kansainvälistäkin tuulahdusta. Tänä syksynä virolainen Cinamon avasi ensimmäisen elokuvateatterinsa Suomeen Helsingin REDiin ja Finnkino toi kauan odotetun IMAXin Itikseen.

Kaikki nämä uudet avaukset ovat tuoneet positiivista virettä ja virkistävää vaihtelua kauppakeskusmarkkinoille.

Asiakkaan ymmärtäminen

Me Realideassa uskomme, että kaupan ja palvelujen erikoisosaaminen ja vuokralaisen liiketoiminnan ymmärtäminen korostuvat yhä enemmän liikepaikkojen kehittämisessä ja kiinteistöjen arvonmuodostumisessa. Yhtä lailla tarvitaan kuluttajien ostokäyttäytymisen ja tarpeiden ymmärtämistä. Läheisessä yhteistyössä kiinteistöjen omistajien kanssa voimme luoda näistä menestysreseptin uusien ja olemassa olevien kauppakeskusten ja kauppapaikkojen kehittämisessä ja kilpailussa.

Näissä tunnelmissa siirrämme ajatukset kohti joulua ja katseet uuteen vuoteen. Kiitämme kaikkia asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme kuluneesta vuodesta – toivomme hedelmällisen yhteistyön jatkuvan tulevanakin vuonna.

Toivotamme kaikille nautinnollista joulun aikaa ja idearikasta vuotta 2019!

~ Realidean väki ~